Loading...

Sifat Jelek Yang Dianggap Normal


 Ego merupakan sifat dan eksklusif seseorang yang menganggap dirinya lebih dari orang lain Sifat Buruk Yang Dianggap Normal

Tahukah anda apakah itu ego? Ego merupakan sifat dan eksklusif seseorang yang menganggap dirinya lebih dari orang lain. Banyak orang menganggap bahwa sifat ego ini ialah sifat yang normal, namun dalam Islam, sifat ego ini amatlah buruk. Sifat-sifat yang berkaitan dekat dengan ego yaitu takabur, sombong dan membanggakan diri.

Sebagai contoh, seseorang yang memandang orang lain lebih rendah dan menganggap dirinya lebih mulia. Allah telah menjelaskan di dalamAl-Quran melalui dongeng antara Nabi Adam dan Iblis. "Dan ingatlah dikala Kami berfirman kepada para Malaikat: "Sujudlah kau kepada Adam, maka sujudlah mereka kecuali iblis; ia enggan dan takabur dan ia termasuk golongan orang kafir". Al-Baqarah : 34.

Seorang yang mempunyai sifat ego diantaranya ialah enggan mendapatkan kebenaran. Pada zaman Nabi, walaupun Abu Jahal mengetahui Islam ialah agama yang benar, namun ia enggan menerimanya. Ini ialah disebabkan oleh sifat ego dalam dirinya.

Sifat ego juga sanggup dilihat apabila seseorang itu enggan mendapatkan dan menghormati pendapat atau pandangan orang lain. Selain itu, ego juga mengakibatkan seseorang itu gampang murka apabiladinasihati dan sukar untuk mengakui kesilapan dirinya. Dan jikalau sudah akut, sifat ego ini sangat berbahaya, lihat saja Firaun, Namrud dan Haman. Karena egonya sehingga mereka mendurhakai Allah, dan mati dalam keadaan hina dan kufur.

Dalam satu hadis, Rasulallah bersabda : "Tidak akan masuk nirwana orang yang mempunyai sifat takabur di dalam hatinya meskipun sebesar biji sawi". (HR Muslim).

Sifat ego juga akan mengakibatkan sesorang tidak sanggup menilai sesuatu dengan adil. Ini lantaran ia tidak sanggup melihat pilihan-pilihan yang ada dan menolak pendapat orang lain dalam menuntaskan sesuatu masalah. Dan alhasil keputusan yang diambil itu bukanlah keputusan yang baik.

Sifat ego merupakan penyakit hati yang perlu diobati dan disembuhkan. Sifat ini harus ditundukkan dengan melatih jiwa agar merendah diri dan tawadhu terhadap Allah dan MakhlukNya. Sifat tawadhu sanggup dibina dengan mendalami dan menghayati kisah-kisah Nabi, para sobat Nabi dan Alim Ulama. Selain itu, bergaul dengan segenap masyarakat tanpa memandang derajat dan status, sanggup membuang sifat ego dalam diri. Contohnya, berkawan dengan orang miskin, belum dewasa yatim dan orang yang lebih muda dari kita.

Sifat ego juga sanggup dikurangi dengan melaksanakan kasus yang dianggap remeh dan kecil, menyerupai sifat rendah diri, saling menghormati dan menyayangi.

Subscribe to receive free email updates:

0 Response to "Sifat Jelek Yang Dianggap Normal"

Posting Komentar